תכנית STEM מס' תכנית 14454
Science, Technology, Engineering & Mathematics
מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה
החינוך ל -STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) תורם להכנת בני הנוער של היום להיות מובילי החדשנות בעתיד. כיום, נחשב תחום זה כגורם המרכזי לציוד התלמידים במיומנויות המכשירות אותם לתפקד בחברה הטכנולוגית של המאה ה־21 ולהכנתם להיות דור ההייטק הבא.
STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) כולל את התחומים: מדע, טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה. החינוך ל- STEM הוא אינטגרטיבי ומשלב את התחומים השונים תוך כדי נקיטת גישה בין-תחומית הכוללת את הבנת כל אחד מארבעת התחומים, את יישומם ואת השילוב ביניהם. החינוך ל-STEM תורם ליצירת דור שיוכל לקדם חדשנות שעשויה לשנות ולשפר תחומים רבים בחיינו. הצורך להוראת ה- STEM התעורר מההבנה שקיימים חסכים, אצל בוגרים אקדמאים ועובדים בתחומים שונים, בכישורים הנדרשים לעולם העבודה העכשווי. כיום, נחשב תחום זה כגורם מרכזי לציוד התלמידים במיומנויות המכשירות אותם לתפקד בחברה הטכנולוגית של המאה ה־21. לתלמידים שקבלו הכשרה ב- STEM יהיה קל יותר לתפקד כאזרחים מועילים ולהתפרנס באופן ראוי. משום כך, נתפסת הוראת ה- STEM חיונית לחיזוקה של החברה כולה ולצמצום פערים חברתיים.
תלמידי בית הספר היסודי וחטיבת הביניים.
התכנית המוצעת, שמה לה למטרה להעניק לילדים באופן חדשני ומרתק כלים להתמודד עם תכנים מגוונים מתחום ה- STEM. הם לומדים לשאול שאלות, לחקור, ליצור דגמים, לנסות, להפעיל ולשפר אותם לפי הצורך. לדוגמא, הילדים הצעירים לומדים נושאים במתמטיקה בתהליך של חקר באמצעות רובוטים (רובוט טימיו). הם לומדים לתכנת בתהליך של פתרון בעיות ומיישמים את הנלמד בפיתוח משחק לתרגול מתמטיקה. בתחום המדע הם לומדים, בין היתר, על חיידקים או בוחנים בניסוי את תופעת שבירת האור כשהוא עובר מתווך לתווך. בסיום התכנית הילדים מיישמים את המיומנויות שרכשו לפיתוח פרוייקט חדש. כמו לדוגמא: תכנות מספר רובוטים לנוע זה אחר זה לאורך מסלול כדי לחקות את תנועת הנמלים. לצורך זה, הם לומדים על עולמן של הנמלים, מתכנים ובודקים אילו מצבי דמו של הרובוט מתאימים יותר לתיאור שיירת נמלים. הם מריצים את התוכנית, בוחנים את התוצאה ומשפרים במידת הצורך. הילדים הבוגרים משלבים בפרוייקטים מגוונים מספר תחומי STEM. לדוגמא, הם מפתחים בעזרת המיקרו בקר micro:bit מכשיר לשמירה על הסביבה כאשר הם נחשפים לאקולוגיה, ומכשיר לספירת צעדים כאשר הם לומדים על תנועת השרירים. בפרוייקט סיום הם מיישמים את הנלמד ובעזרת המיומנויות שרכשו בונים ומתכנתים (לדוגמא) טרמין – כלי נגינה שהנגינה בו מתבצעת על ידי שינוי מרחק הידיים מהכלי.
מטרות התוכנית
- חשיפה למגוון תחומי STEM
- פיתוח מיומנויות המאה ה-21, תכנות מתקדם, מיומנויות דיגיטליות
- פיתוח מיומנויות מוטוריות
- רכישת מיומנויות עבודת צוות
- פיתוח ההכרה במסוגלות עצמית
- פיתוח חשיבה מסדר גבוה ורכישת דפוסי חשיבה של מהנדסים
- פיתוח היכולת ללמידה עצמאית