יזמות ופיתוח אפליקציות מס' תכנית 14494
החינוך ליזמות מוגדר כתוכנית שמטרתה לפתח אצל התלמידים הרגלי חשיבה של יזמים כמו גם מיומנויות ויכולות שמהווים כלים להקמת מיזם או עסק חדש (Fayolle, 2010). פיתוח אפליקציות הוא כלי נפלא לפיתוח מיומנויות וכישורים לזיהוי צורך חדש ולפיתוח מוצר חדש, ובמילים אחרות, להיות יזמים. התכנית המוצעת תעניק ידע, כלים ומיומנויות מעשיות שיאפשרו לתלמידים לפתח משחקים ואפליקציות. העיסוק בתכנים אלה, כבר מגיל צעיר, מעלה את המוטיבציה לעסוק במקצועות הטכנולוגיים והמדעיים ופותח בפניהם את ההזדמנות להשתלב בעולם זה בעתיד.
יזמות היא המנוע שמניע את הכלכלה (O’Connor, 2013). הראשון שראה את החדשנות ככוח שמניע את היזמות היה שומפטר (Schumpeter, 1936). לדעתו, היזמים הם מי שיוצרים את העושר ומפיצים אותו במערכת הקפיטליסטית. חידוש יזמי יכול לבוא לידי ביטוי כמוצר חדש או כגירסא חדשה למוצר קיים, הוא יכול להיות המצאת שיטה חדשה או שיטת ייצור חדשה או אפילו שיטת ניהול והפצה חדשה. המוצר החדש יכול לבוא כתגובה לצורך מסויים ולפעמים הוא ממציא ביקוש חדש שלא היה קיים קודם. החינוך ליזמות מוגדר כתוכנית שמטרתה לפתח הרגלי חשיבה של יזמים, מיומנויות ויכולות שמטרתן להעצים את התלמידים ולצייד אותם בכלים להקמת מיזם או עסק חדש (Fayolle, 2010). מחקרים הראו שמדינות שאימצו את החינוך ליזמות וחדשנות זכו ביותר יזמים ויותר מחדשים (Donovan,Maritz, and McLellan, 2013, לדוגמא) תעשיית פיתוח האפליקציות נמצאת בשיאה. פיתוח אפליקציות היא כלי נפלא להענקת מיומנויות וכישורים לזהוי צורך חדש ולפיתוח מוצר חדש כלומר, להיות יזמים. תחום זה מרתק את הילדים, שכן הטלפונים החכמים תופסים מקום משמעותי ביותר בחייהם. התכנית המוצעת תעניק ידע, כלים ומיומנויות שיאפשרו לילדים לפתח משחקים ואפליקציות. העיסוק בתכנים אלה כבר מגיל צעיר מעלה את המוטיבציה לעסוק במקצועות הטכנולוגיים והמדעיים ופותח בפניהם את ההזדמנות להשתלב בעולם זה בעתיד. מטרת העל היא להעניק כלים ומיומנויות אישיות וחברתיות כך שהבוגרים יוכלו להשתלב בעתיד בלימודים גבוהים, ולממש את עצמם באופן מעניין ומספק. התכנית אמנם מתמקדת בנושאים טכנולוגיים ומעולם העסקים והיזמות אולם דגש מושם גם על חיזוק יכולות כמו יצירתיות, חשיבה ביקורתית והיכולת ליצור אינטראקציות בונות עם החברים. שכן, תוך כדי פעילות על הילדים להתחשב בתגובות של החברים המשתמשים באפליקציות ולקבל (וגם לתת) הערות וביקורת בונה.
תעשיית פיתוח אפליקציות נמצאת בשיאה. פיתוח אפליקציות היא כלי נפלא להעניק לילדים מיומנויות וכישורים לזהות צורך חדש ולפתח מוצר חדש – להיות יזמים. תחום זה מרתק את הילדים, שכן הטלפונים החכמים תופסים מקום משמעותי ביותר בחייהם. התכנית המוצעת תעניק ידע, כלים ומיומנויות מעשיות שיאפשרו לילדים לפתח משחקים ואפליקציות. העיסוק בתכנים אלה כבר מגיל צעיר מעלה את המוטיבציה לעסוק במקצועות הטכנולוגיים והמדעיים ופותח בפניהם את ההזדמנות להשתלב בעולם זה בעתיד. מטרת העל היא הענקת כלים ומיומנויות אישיות וחברתיות כהכנה לחיים כך שהבוגרים יוכלו להשתלב בעתיד בלימודים גבוהים, ולממש את עצמם באופן מעניין ומספק.
התכנית אמנם מתמקדת בנושאים טכנולוגיים ומעולם העסקים והיזמות אולם מושם דגש גם על חיזוק יכולות כמו יצירתיות, חשיבה ביקורתית והיכולת ליצור אינטראקציות בונות עם החברים. שכן תוך כדי פעילות על הילדים להתחשב בתגובות של המשתמשים באפליקציות וללמוד לקבל גם הערות נעימות וגם ביקורת בונה.
תלמידי כיתות ה-ו וחט"ב.
התכנים שמובאים בתכנית, חושפים בפני הילדים מחד נושאים מגוונים מתחום האלגוריתמיקה והתכנות ומאידך נושאים הקשורים לעולם העסקים והיזמות. הילדים ילמדו כיצד הופכים רעיון למציאות ויפתחו אפליקציות בכלי פיתוח המותאמים לגילם. התכנית בנוייה באופן ספירלי כאשר בכל שנה נוספים רובד ועומק נוספים לנושא שנלמד בעבר. הילדים יחשפו לעולם הסטארט-אפ הישראלי וידמו הקמת חברת סטארט-אפ בעצמם. הם יתפקדו כבעלי תפקידים בחברת היי-טק כגון: מנכ"ל, מתכנתים ובודקי תוכנה. בתחילת כל שיעור יכיר המדריך לילדים את הנושא, ומיד אח"כ הם יתפצלו לצוותי מחקר שיזהו את הצורך במוצר או בפיתוח, יעלו רעיונות, יפתחו ויישמו את הפיתוח הנדרש. הילדים מתמודדים בעצמם בביצוע המשימה בעזרת לומדה בה ישנן הנחיות לפעולה. המדריך מלווה את הצוותים, עוקב אחר התקדמותם, עונה על שאלות ומחדד תובנות בעזרת שאלות מנחות. התהליך הזה בכללותו חושף בפני התלמידים תובנות חדשות בתחומים הנלמדים ומאפשר להפנים תובנות אליהן מתקשים הילדים להגיע בשיטות הקונבנציונליות. במהלך התכנית, הילדים יסיירו בחברת פיתוח תוכנה, יפגשו בעלי תפקידים שונים וישמעו על הדרך בה נולד הסטארט-אפ. הילדים יקיימו ישיבת צוות בחדר הישיבות של החברה ויכינו מזכרת מהסיור.
מטרות התוכנית
- להיחשף לעולם ההייטק והיזמות
- להיחשף לעולם האפליקציות דרך חקר
- לפתח חסינות מהפחד להיכשל
- לפתח כישורי חשיבה מסדר גבוה, ולהעלות את המוטיבציה הפנימית של התלמידים
- לפתח גמישות מחשבתית ולרכוש כלים לעבודה יצירתית
- לפתח כישורי למידה עצמית
- לשפר את יכולות התלמידים לעבוד בצוות, להיות קשובים לחבריהם ולנהל דיונים ענייניים